onsdag 16 november 2011

Sinnligt julfusk

Julen är ju en väldig sinnlig högtid. Det är nog därför den är så grym! Man bakar och lagar god mat, man lyssnar på julmusik, granen doftar och allt fint man pyntar med. Jag läser julbloggar för att liksom fuska lite, att få vara med och dofta på andras granar liksom! Här kommer lite sinnligt fusk!

Indiskas eteriska olja Julmys/Christmas Cozy (apelsin, kryddnejlika, kanel, kardemumma, och anis). Sprider julmys i hela hemmet och den har ingen parfymerad doft utan doftar naturligt av kryddorna. Avskyr vanligtvis rökelse och annat dofti-doft.

Julbrasan DVD, kunde ha varit lite tacky men den är fin tycker jag, finns med eldsprak och/eller julmusik. Vi som bor i lägenhet får värma oss på denna.

The Roches! Ä-L-S-K-A-R deras julskiva We Three Kings. Svårt att hitta ny julmusik som inte bara är någon skönsjungade jeppe eller jeppa som wailar loss till klassikerna. Det här är den enda "övriga" julskiva jag lyssnar på (Chris Isaaks jul tvingar min julgris mig till ibland). Finns inte på Spotify (inte ens att ladda ner, inte ens att köpa i Sverige, beställde den på Amazon på Cd liksom, haha;) Hittade dock två liveversioner som är underbara. Lyssna lyssna!!! Bara dialekten åh åh. Hjärta hjärta.

The Roches - Winter Wonderland
The Roches - Star of Wonder

För två år sedan fick jag fnatt och samlade alla jullåtar jag gillar och plöjde sen igenom Spotify + bibblans utbud i jakten på de perfekta versionerna av just de låtarna, så nu sitter jag på en komplett samling känner jag. Ska det vara nya julskivor så måste det finnas en perfekt balans mellan det klassiska och originalitet. ...och bjällerklang såklart!

Så julmusik enligt Ann1:

1. Phil Spectors julskiva
2. Diverse 60-talsblandningar med Bing, Frank, Dean och Nat
3. Popklassiker med Mariah, Wham! och Adolphson & Falk osv.
4. Körer som kör svenska julsånger, gärna kids
5. Körer som kör engelska carols
6. Även lite Agnetha Fältskogs barnjulskiva
7. The Roches
9. Enstaka "originallåtar" med t.ex. Smashing Pumpkins Christmastime eller Sufjan Stevens Holy, Holy, Holy 

3 kommentarer:

Ann1 sa...

...haha, och nummer 8 är öööh borta?!

Julbloggen sa...

sv: haha ja lite ;)

Lisas Jul sa...

Sv: japp, vi får hoppas hela landet blir överraskad av snöguden snart! Lite försenad men alltid välkommen :)